torsdag 26 november 2009

Intervjuer klara....skrivandet tar över

Ja, då var sista intervjun avklarad. Den blev via Skype, eftersom läraren var sjuk när jag var på skolan. Varför Skype? Jo, jag hittade ett tilläggsprogram så att man kan spela in samtalet. Det blir lättare att komma ihåg allt och sen att analysera det sen... Efter lite teknikbekymmer fungerade allt till slut.

Nu har jag intervjuat en rektor, fem lärare och nio elever. Observation blev det i fyra klasser. Utifrån detta ska jag nu analysera resultat, koppla det till forskningen, fundera över metodvalet, samt dess validitet och reliabilitet. Det blir en spännande resa. Rapport kommer...

onsdag 25 november 2009

Trageton i Örebro

Ojj, vilken dag! Idag har jag då äntligen varit i Brickebackens skola i Örebro, arbetslag Ängen F-3, och studerat hur de arbetar med Tragetons metod "Att skriva sig till läsning" på datorerna. De har samlat ihop gamla avlagda datorer som inte duger till något annat längre. Men till detta fungerar det fint! Tänk vad mycket man kan göra, bara viljan finns. Barnen står vid datorerna, och samarbetar och utvecklar varandra. Men först är det klart att berättelsen ska planeras. Tillsammans, i en mysig soffhörna.

Lärarna i arbetslaget har arbetat med metoden ända sedan 2005. De ser rikare texter och mer motiverade elever, speciellt de som mognar sent motoriskt. -Spännande!

Många intervjuer blir det...

...studiebesök på Gripsholmsskolan i torsdags, Ärsta i fredags och idag Örebro och Brickebacken. Hej vad det går! Där har de jobbat med datorer i läs- och skrivundervisningen sedan 2005!

Mer rapporter kommer...

torsdag 12 november 2009

Samarbete

När jag läser om Tragetons "Att skriva sig till läsning" och om teorier han stödjer sig på, stöter jag på detta med lärande i samarbete. Flera andra konstaterar att samarbete är bra för att eleverna ska utvecklas därifrån de är, få hjälp av andra för sin utveckling, men även att de starka eleverna utvecklas genom att stödja andra. Samtalet gör att de bearbetar och reflekterar över det nyss lärda. Det enda negativa jag läst är att det är svårare för läraren att hålla koll på varje individs utveckling. Den kontrollen är ju många som poängterar att den är viktig att ha. Samtidigt undrar jag, vad får priset för kontroll vara?