måndag 21 december 2009

Skapa kompetensutvecklingsplan

Att skapa en plan, eller att inte skapa en plan. Det är frågan...;-)
För att skapa en plan för en skolans kompetensutveckling behöver vi utgå ifrån målen. Och mål finns ju på många nivåer. Sedan finns troligen ett antal upplevda behov inom organisationen. Dessa behöver fångas upp och matchas mot målen. Men hur gör vi det bäst? Och hur behåller vi målfokuseringen? Eller är den fokuseringen kanske överskattad?

...en fundering i juletid...

fredag 18 december 2009

Jul och året som gott


Nu är det härligt snöigt och snart jul. Avslutning i skolan idag med många fina uppträdanden. Kan det blir bättre?

Facebook kan man nu göra en egen summering av sitt år, dvs en summering av alla status-uppdateringar man gjort. Funktionen heter "My year in status - 2009". Så här blev min. Hur blev din?

Till sist önskar jag:
God jul och ett riktigt gott nytt 2010, alla IT-sugna!!

-Vi hörs och ses i cyberrymden!

Mvh Lotta

söndag 13 december 2009

Varför väljer man Trageton-metoden?

...och varför väljer man den inte? Ojj, vad intressant det har varit att studera detta!! Jag har fått se en mycket lyxig miljö med en dator per elev på Gripsholmsskolan, men jag har också fått se hur man kan skapa en Trageton-miljö med mycket små resurser. Gamla avlagda datorer fungerar finemang på Brickebackens skola i Örebro. På en annan skola lutar man sig mer mot ljudmetoden och tar en bokstav i taget. Lärarnas erfarenheter, men också arbetslaget, verkar styra vilken metod man tillämpar. Samtidigt verkar alla rörande överens: En metod räcker inte. Alla lärare behöver många verktyg i sin verktygslåda, för att kunna möta alla elevers olika behov. Det låter mycket klokt och har gjort att jag inser vikten av att kunna MYCKET inom läs- och skriv.

Det har varit väldigt spännande att vara ute och studera metoden och skolorna. Sedan har det tagit lång tid och mycket arbete att sammanställa allt och skriva ihop en korrekt uppsats i ämnet, enligt alla konstens regler.

Nu ska det bli spännande att se vad opponenter och examinator anser om uppsatsen. Och inte minst: Hur jag kan få chansen att arbeta med metoden i någon form, i någon miljö...